Ukas leder-intervju

Rådmann Magnus Mathisen tror bevisstheten om eldres ensomhet har økt i Gjøvik etter heftig debatt som følge av en medarbeiders uttalelser. Foto: Asbjørn Risbakken, Oppland Arbeiderblad
Rådmann Magnus Mathisen tror bevisstheten om eldres ensomhet har økt i Gjøvik etter heftig debatt som følge av en medarbeiders uttalelser. Foto: Asbjørn Risbakken, Oppland Arbeiderblad

Rådmann på slakk line

Magnus Mathisen måtte finpusse sin balansekunst som rådmann da en av hans medarbeidere uttalte offentlig at eldres ensomhet ikke er kommunens ansvar.Ukas leder-intervju

Publisert Sist oppdatert

Ukas leder-intervju

Her stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Magnus Mathisen

Stilling: Rådmann i Gjøvik

Alder: 50 år

Tidligere ledererfaring: Kontorsjef og assisterende rådmann i Ringerike. Rådmann i Notodden.

Bølgene gikk høyt i Gjøvik, og det ble en opphetet debatt om kommunens hjemmetjeneste, et tema både innbyggere, politikere og ansatte har klare meninger om.

Det startet med et anonymt leserbrev i Oppland Arbeiderblad 24. august fra en ansatt i hjemmesykepleien.

«Jeg har dårlig samvittighet på hver eneste vakt», skrev hun, og etterlyste mindre tidspress og mer tid til å være medmenneske.

Lederen for hjemmetjenesten kommenterte brevet i et intervju med OA. Hun sa at eldres ensomhet ikke er kommunens ansvar, og at økt bemanning alene ikke er veien å gå for å minske tidspresset. Hun oppfordret skribenten til å gå i seg selv, og sa at helsepersonell som klager over dårlig samvittighet på jobb, heller må endre sine holdninger.

Uttalelsene utløste et skred av negative reaksjoner og sendte både ordføreren og rådmannen ut på banen.

– Hvordan har du håndtert denne saken?

– Jeg har fulgt nøye med, og saken er blitt diskutert i ledergruppa og med den kommunikasjonsansvarlige hos oss. Dette er sak som er svært interessant for offentligheten, og den illustrerer de dilemmaene vi går inn i når eldrebølgen kommer. På den annen side ble tjenestelederens framstilling i avisa for unyansert, og vi måtte korrigere den.

– Hvordan har du balansert hensynet til medarbeideren på den ene siden og innbyggerne og tjenestemottakerne på den andre?

– Ved å få fram at kommunen har et ansvar for ensomhet, fortelle om de tjenestene vi har på dette området og samtidig ta vare på medarbeideren. Debatten tok usaklige former, særlig i sosiale medier, og også det ga grunn til å gå ut og kommentere fra min side. Jeg måtte sette en grense for hva som er akseptabel omtale av en medarbeider.

– Vil debatten få noen konsekvenser for tilbudet til de som er gamle og ensomme?

– Jeg tror i hvert fall at bevisstheten om eldres ensomhet har økt, og at informasjonen om de tilbudene vi faktisk har, er blitt bedre. Temaet vil sikkert også bli tatt opp i budsjettbehandlingen i høst.

– Hva har vært din største lederutfordring hittil?

– Generelt synes jeg det mest utfordrende er balansegangen mellom innbyggere med ulike interesser, politikere med forskjellige synsvinkler og medarbeidere man skal ta vare på, for eksempel i kuttrunder.

– Er det noe du skulle sett ugjort?

– Det er vanskelig å være konkret, men som leder er det viktig å tørre å være ærlig om at man gjør feilvurderinger og våge å gå tilbake på dem. Jeg vet at jeg har gjort mange mindre feil, men ingen store blemmer, tror jeg. Det gjelder å være åpen om det og beklage.

– Hva er det beste lederrådet du har fått?

– At noe av det viktigste en leder gjør, er å vise vei og synliggjøre visjonen om hvor man ønsker å gå. Ut fra egen erfaring tror jeg også veldig på å la medarbeiderne få utfordringer og ansvar. Medinnflytelse henger nøye sammen med trivsel. Samtidig må lederen gi støtte, slik at medarbeideren opplever mestring. Jeg må vise at jeg som leder bryr meg og ser medarbeideren.

– En leder i dag må være empatisk. Særlig når man er leder i offentlig virksomhet, og hele tiden må tåle offentlighetens lys, er det viktig å framstå som et helt menneske og være åpen og ekte.

Powered by Labrador CMS