Ukas leder-intervju

Arild Sundberg har ryddet opp i flere skandalesaker i Oslo kommune før han i januar ble satt til å rydde opp i avfallskaoset. Foto: Svein Jørgen Kjenner Johansen, Oslo kommune
Arild Sundberg har ryddet opp i flere skandalesaker i Oslo kommune før han i januar ble satt til å rydde opp i avfallskaoset. Foto: Svein Jørgen Kjenner Johansen, Oslo kommune

Ryddegutt med tro på trygghet

– Det er viktig å skape trygghet, slik at medarbeiderne åpner seg og deler erfaringer og bekymringer. Da kan vi finne veien sammen, sier Arild Sundberg, som skal rydde opp i Oslos avfallskaos.Ukas leder

Publisert Sist oppdatert

Ukas leder

I spalten «Ukas lederintervju» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Arild Sundberg

Alder: 63

Stilling: Konstituert direktør i Renovasjonsetaten i Oslo kommune fra 17. januar og inntil videre. 

Tidligere ledererfaring: Kommunaldirektør ved Byrådsavdeling for finans i Oslo kommune. Tidligere kommunaldirektør for byutvikling i samme kommune. Fungerende trygdedirektør i Rikstrygdeverket store deler av perioden 1997 – 2005 (mens Dagfinn Høybråten var stortingsrepresentant/statsråd). Avdelingsdirektør i Finansdepartementet.

 

Daværende direktør i Renovasjonsetaten, Pål A. Sommersnes, avviste overfor Kommunal Rapport 1. november i fjor, at det var noen krise i avfallsinnsamlingen i Oslo. Halvannen måned senere ble han erstattet av kommunaldirektør for finans Arild Sundberg.

Det er ikke første gang Oslo kommune har satt inn Sundberg for å få skikk på kriserammete etater. Han var sentral i oppryddingen etter korrupsjonssaken i Undervisningsbygg i 2006 og IKT-skandalen i Utviklings- og kompetanseetaten i 2008. Da budsjett og tidsplan for utbyggingen av Holmenkollen sprakk så det suste, var det Sundberg som fikk ansvaret for å få anlegget klart til prøve-VM i 2010 og Ski-VM i 2011. 

17. januar ble Sundberg konstituert som direktør i Renovasjonsetaten “inntil videre”, for å få skikk på avfallsinnsamlingen i hovedstaden. En måned senere ble kontrakten med Veireno hevet og Renovasjonsetaten tok selv over avfallsinnsamlingen, i alle fall fram til neste kommunevalg.

– Det er vel mer behagelig å sitte i finansavdelingen og håve inn skattepenger. Bortsett fra høyere lønn – hvorfor sa du ja til å rydde opp i avfallskaoset?

– Lønna er ikke høyere. I finansavdelingen jobber man på tvers av hele kommunen og blir vant til å se helhet og tenke strategisk. Jeg har jobbet mye med digitalisering. Det er relativt intenst der også, ikke bare her. Men jeg liker utfordringer, og mener selv at jeg har erfaringer man kan dra nytte av i Renovasjonsetaten.

– Hva kan du om avfallsinnsamling?

– Jeg er ingen ekspert på renovasjon. Men jeg kan ganske mye om å lede og prioritere, og å tenke nyutvikling av organisasjoner.

– Hvordan er det å overta fordi en annen har fått sparken?

— Jeg konstaterte fra første dag at det er mange kompetente mennesker i etaten.

– Hva gjorde du første dag på jobb i Renovasjonsetaten?

— Jeg sa morn til ledergruppen og gjorde jeg meg kjent med organisasjonen. Deretter var jeg opptatt av å finne ut hva som var alternativet til avtalen som var inngått med Veireno. Hvilke muligheter så vi for å komme ut av kontrakten og over på et annet regime?

– Vurderte dere også å la andre private overta?

– Vi vurderte ulike alternativer, også en ryddig avvikling av kontrakten med Veirneo samtidig med ny anskaffelse. Første prioritet var å sikre at det ble gjennomført avfallsinnhenting i hele byen. Vi ble etter hvert kjent med Veirenos økonomiske problemer. Det medførte at vi måtte handle raskt.

– Mandag 20. februar fikk du plutselig 170 nye ansatte ved å overta Veirenos folk. Hva var din første beskjed til dem?

– Første dagen var jeg på besøk på driftstomta til Veireno, sammen med byrådsleder og miljøbyråd. Det handler om å se de man skal være leder for. Man må være til stede og sørge for tilrettelegging. Jeg ønsket dem alle velkommen i Oslo kommune. Jeg var også tydelig på at vi kom til å styrke organisasjonen rundt renovatørene og driftslederne, og forsikret dem om at de snart skulle få lønn. Det var viktig. Mange hadde opptjent lønn, som de var usikre på om de ville få utbetalt. Kommunen sørget for at de fleste fikk lønn dagen etter og resten på onsdagen. 

– Hvordan leder du en organisasjon i krise?

– Jeg er nok en person som er opptatt av å jobbe med og gjennom menneskene. Det betyr at jeg bruker mye tid på snakke med mennesker, trekke dem med meg og jobbe med kultur og holdninger. Ha tydelige prioriteringer av hva vi til enhver tid skal være opptatt av. Det å skape trygghet, slik at medarbeiderne åpner seg og deler erfaringer og bekymringer, er viktig. Da kan vi finne veien sammen.

– Hva er det som ikke har vært på plass?

– Veireno hadde driftsledere, men de var avhengige av andre ledd for å få støtte. Vi har styrket organisasjonen betydelig, både på drift, driftsledelse, planlegging, arbeidstid og HMS (helse, miljø og sikkerhet, red.merk.). Vi har flyttet ressurser fra kontraktsoppfølging til å være støttende i driftsoppfølging. Vi er mye mer “hands on”.

Vi konstaterer også at i Veirenos tid måtte renovasjonsbilene kjøres nærmest kontinuerlig. Det er viktig å sørge for planmessig service, og ha nok biler til å kunne ta ut de som skal på service. Det er ett eksempel på hva vi har vært nødt til å gjøre for å legge grunnlaget for forsvarlig drift. Vi har også tatt andre grep rundt ruter og arbeidstid. Men det er viktig å understreke at vi ikke legger opp til store endringer av rutene, selv om vi justerer enkelte.

– Etaten har fått over 30.000 klager på avfallsinnsamlingen siden oktober i fjor. Hva er status i dag?

– I uke11 fikk vi 317 klager på restavfall og 352 klager på papir. Det utgjør cirka 0,6 prosent av alle de ukentlige tømmingene. I det alt vesentlige får folk hentet avfallet sitt. Samtidig jobber vi kontinuerlig med å analysere klagetallene og justerer driften etter det. Men vi trenger noen uker for å få gjort nødvendige endringer og etablert grunnlaget for den driften vi skal ha framover.

Den første uka etter at vi overtok, hadde vi det laveste antallet klager noensinne. Uka etter var det litt høyere. Noe av årsaken til at klagetallene er gått litt opp, er at vi prioriterer aller høyest å jobbe innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser. Noen av rutene er litt for lange og må justeres. En annen årsak er at vi har for få reservebiler. Vi sendte derfor ut en forespørsel før helgen for å anskaffe flere brukte småbiler og kranbiler.

– Arbeidstilsynet har politianmeldt Veireno, og nå også Veireno-sjef Jonny Enger personlig, for massive brudd på arbeidsmiljøloven. Hvordan går dette i kommunal regi?

– I uke åtte og ni hadde vi henholdsvis 20 og 19 avvik. I uke 10 hadde vi åtte brudd. I hovedsak dreier det seg om brudd på hviletidsbestemmelser. Vi ser nå på hva som ligger bak disse bruddene og hvilke justeringer vi må gjøre i de enkelte rutene.

– Har du vært med ut og samlet inn søppel selv?

— Jeg har vært rundt på gjenbruksstasjonene og sett på ulike deler av virksomheten. Jeg har vært mange ganger på driftstomta og snakket med renovatørene. Jeg har ennå ikke rukket å være med ut. Men det står høyt på ønskelisten. Det er viktig å se medarbeiderne i deres arbeidssituasjon. Det gir mye læring og er viktig.

– Er det mulig å få hentet all søpla til rett tid uten å bryte arbeidsmiljøloven?

– Det skal definitivt være mulig.

– Konsernsjef Erik Osmundsen i Norsk Gjenvinning – som tapte konkurransen mot Veireno i Oslo – spår dyrere og dårligere renovasjon i Oslo med kommunal drift. Vil du motbevise det?

— Det får stå for hans regning. Jeg synes de han bør gi oss en sjanse til å vise hva vi kan levere, i stedet for å komme med påstander om hvordan verden vil bli.

– Gjør uttalelsen deg enda mer oppsatt på å lykkes?

– Man blir gjerne motivert av ulike uttalelser, ja.

– Ifølge Doffin.no har Renovasjonsetaten siste år knyttet til seg ekstern coach for toppledergruppen, som også bistår med strategi og lederutvikling. Dere har også leid inn konsulenter til å utføre avfallsanalyser og til å forbedre kontraktsoppfølging og behandlingen av klager. Er ikke dette kompetanse etaten selv bør ha?

– Vi har ikke innleid slik kompetanse etter at jeg overtok, heller ikke til den nye innsamlingsavdelingen. Vi skal leie inn konsulenthjelp til store investeringsprosjekter. Å utvikle ledergruppen er det i all hovedsak jeg som må gjøre. 

– Jo fortere du får Renovasjonsetaten på beina, jo fortere ryker du ut?

– Det høres ut som en motsatt insentivordning. Jeg er opptatt av å få levert gode resultater. Det er det som er det viktige for meg.

Powered by Labrador CMS