Ukas leder-intervju

Anitra Fossum, virksomhetsleder for plan og byggesak i Sande i Vestfold. Foto: Privat
Anitra Fossum, virksomhetsleder for plan og byggesak i Sande i Vestfold. Foto: Privat

Skjermer ansatte mot kritikk fra politikere

I Sande i Vestfold har kritikken fra enkelte politikere blitt så hard at byggesaksbehandlere nå skjermes fra politiske møter. Virksomhetsleder Anitra Fossum mener det går en klar grense ved personkarakteristikker.Ukas leder-intervju

Publisert Sist oppdatert

– Hvor synes du grensa går for hva slags kommentarer en saksbehandler skal finne seg i?

Ukas leder-intervju

I denne spalten stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Anitra Fossum

Alder: 52

Stilling: virksomhetsleder plan byggesak, Sande kommune

Tidligere ledererfaring: stedfortreder for virksomhetsleder i Vestfold fylkeskommune

– Grensa går ved når man glemmer rollene. En saksbehandler skal forvalte et regelverk, de jobber faglig. Det må man huske når man skal mene noe om hvordan en saksbehandler jobber, og hvordan de burde jobbe. Den jobben vi gjør, er ikke synsing. Det er faglig arbeid. En saksbehandler forvalter et regelverk som andre har vedtatt, og utøver faglig skjønn innenfor dette. Det går en grense i å huske at vi alle er mennesker. Hvis man benytter seg av personkarakteristikker, er man utenfor grensene for hva som kan kalles saklig.

– Burde de ansatte hatt muligheten til å ta til motmæle?

– I den situasjon som vi står i, er det systemet som skal ivareta de ansattes interesser. Motmælet skjer gjennom de strukturene som finnes på arbeidsplassen: bedriftshelsetjenesten, arbeidsmiljøutvalg, tillitsvalgte og nærmeste leder. Hver enkelt ansatt skal slippe å ta til motmæle på vegne av seg selv i en slik situasjon. Jeg er veldig glad for at politisk ledelse har tatt fatt i saken, og tar ansvar.

– Er dere spesielt hårsåre i byggesaksavdelingen i Sande?

– Nei. Er det en etat i kommunen som er vant med å få motbør, så er det byggesak. Vi jobber med folks hverdagsliv: svømmebassenget i hagen og taket på garasjen. Byggesaksavdelingen er godt trent i å få motbør og møte kritikk.

– Hvordan har dere fulgt opp ansatte som har kjent seg trakassert?

– I samråd med de ansatte har vi kommet fram til at de ikke deltar i de politiske møtene som behandler byggesaker. Det er for å skjerme dem. Vi snakker med hverandre, holder fokus på arbeidsoppgavene og alt det gode vi klarer å levere. Og ikke minst på de gode tilbakemeldingene vi får og støtten fra administrativ ledelse og de aller fleste politikerne. Vi prøver å dreie oppmerksomheten mot oppgavene våre, og det som er positivt.

– Hva tror du politikeres oppførsel i sosiale medier har å si for hvor lett det er å rekruttere folk til byggesak?

– Nå har vi akkurat lyst ut stillinger. Vi fikk langt flere søkere enn vi har fått tidligere. Når folk slutter, er heller ikke arbeidssituasjonen her som er årsaken. Det som gjør at folk søker seg hit, er at det skjer mye her: boligbygging, næringsetablering. Det som foregår her nå, har ikke sterk nok kraft til å rokke ved det som trekker folk til oss.

– Hvilke lederegenskaper synes du er viktige?

– Struktur og det å være glad i folk. Det å tenke hele organisasjonen man er en del av, og se hva våre oppgaver betyr for andre deler. Det å vite hva vi skal levere på og hvilke oppdrag vi har fått, både gjennom regelverket og fra politikerne. Vi er ikke på jobb bare for å jobbe. Det skal være hyggelig å komme på jobb, vi skal ha en fin tone på jobb. Det synes jeg er veldig viktig.

– Har du et forbilde blant ledere?

– Jeg tror ikke jeg kan si én bestemt person. Men jeg er veldig glad når jeg ser damer komme i de mest innflytelsesrike posisjoner i samfunnet. Det synes jeg er deilig å se. Jeg tenker at de er viktige forbilder for dem som kommer etter.

– Hva har vært din største lederutfordring til nå?

– Det er den situasjonen vi står oppe i nå.

– Hvordan løser du den?

– Jeg løser den ved ikke å la meg lamme av det, men prøve å jobbe systematisk overfor de ansatte. Beholde energien, beholde fokus på det vi får til. Også har jeg mye oppfølging, som jeg tar på egen hånd og med min nærmeste leder.

– Hva er det beste lederrådet du har fått?

– Det er å huske på hva vi har fått til, og ikke ha like høye krav til andre, som jeg har til meg selv.

Powered by Labrador CMS