Ukas leder-intervju

Åpenhet er viktig for omdømmet, sier rådmannn Anne Stapnes i Birkenes kommune. Foto: Birkenes kommne.
Åpenhet er viktig for omdømmet, sier rådmannn Anne Stapnes i Birkenes kommune. Foto: Birkenes kommne.

Vikar-rådmann la seg flat for lokalavisen

Da redaktøren refset kommunens åpenhetspraksis på lederplass ble konstituert rådmann Anne Stapnes først litt irritert. Så bestemte hun seg for å beklage i et leserbrev.Ukas leder

Publisert Sist oppdatert

Lillesands-Posten har over lengre tid rettet søkelyset mot åpenhet og innsyn i Birkenes kommune. Sist i forbindelse med sladdingen av søkerlisten til den utlyste stillingen som rådmann i kommunen, en stilling konstituert rådmann Anne Stapnes har søkt på.

Ukas leder

I spalten «Ukas leder» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Anne Stapnes
Stilling: Konstituert rådmann i Birkenes kommune, kommer fra stilling som kommunalsjef for helse og velferd
Alder: 51
Tidligere ledererfaring: Vært leder innenfor pleie og omsorgssektoren siden år 2000, da hun begynte som leder for hjemmetjenesten i Birkenes kommune

Lokalavisen har også nylig skrevet en lederkommentar der kommunens åpenhetspraksis får sterk kritikk. Treg journalføring og behandling av innsynskrav er noen av stikkordene herfra:

“Birkenes kommune mangler ikke på unnskyldninger. Svak økonomi og stor arbeidsbelastning gjør imidlertid ikke nevneverdig inntrykk. Hadde Birkenes kommune utvist normal høflighet, journalført dokumentene i henhold til lovens krav og besvart forespørslene fortløpende hadde man sluppet mye mas fra utålmodige innbyggere og journalister”, heter det i lederkommentaren.

Ble først irritert

– Du innrømmer at begeret rant litt over da du først leste dette, konstituert rådmann Anne Stapnes?

– Ja, særlig dette med beskyldningene om at vi tar lett på lovverket og at vi nærmest bevisst holder dokumenter unna offentligheten. Det står også står at ledelsen til tross for flere påminnelser nekter å ta tak i problemene.

– Hvorfor tror du lokalavisens redaktør er så frustrert?

– Han forteller at han har slitt med å få svar på spørsmål som gjelder innsyn. Det synes jeg er beklagelig. Det er helt klart uheldig når innbyggere ikke får svar, og journalister må vente så lenge på svar, at de ikke får gjort jobben sin.

Beklager i lokalavisen

– I ditt svar til redaktøren skriver du passe ydmykt at du ikke har “noen problemer med å beklage forhold redaktøren påpeker”?

- Ja, for meg er det ikke noe problem å beklage. Jeg ønsker å være tydelig på hvilke holdninger jeg har, og tar derfor gjerne mot kritikk det er hold i. Jeg er opptatt av at kommunens praksis skal være god, og at vi selv er med og bidrar til godt omdømme, og da står selvfølgelig åpenhet sentralt.

– Det gjelder også postlistene, hvor vi har en løsning for publisering av fulltekstdokumenter. Det handler jo om å legge til rette så ikke for eksempel journalister skal måtte be om innsyn hver gang de ønsker å lese postgang til og fra kommunen.

– Likevel har det til tider gått så tregt at redaktøren mener det er “under enhver kritikk”?

– Vi er klar over at vi over en tid har hatt knappe ressurser på dokumentsenteret, noe som har gjort oss sårbare. For meg som leder er det da viktig å få fram at det ikke handler om at menneskene som jobber der ikke har gjort så godt de kan. Men får man for eksempel sykdom på toppen av planlagte kurs, så blir vi sårbare.

– Hvordan jobber du for å ta tak i forholdene du nå har beklaget i lokalavisen?

– Vi har jobbet med dette tidligere men på grunnlag av hendelsene som beskrives, setter vi fokus på dette igjen. At det kan skje en glipp i ny og ne kan nok de fleste bære over med, men det redaktøren beskriver er at treghet er regelen mer enn unntaket. Slik vil vi ikke ha det, og det er igangsatt tiltak for å sørge for at vi ikke kommer i slike situasjoner igjen.

– Tillit skaper merverdi

– Du har vært konstituert rådmann en tid nå, har du hatt noen større utfordringer du vil trekke fram?

– Birkenes kommune er i en utfordrende økonomisk situasjon. Vi har vært inne på Robek-lista og det er gjort et større arbeid sammen med politikerne for å se på hva som skal til for å komme i balanse. Fokuset nå er å videreføre de tiltakene vi har forpliktet oss på for å forbli i balanse og for å komme oss ut av Robek. Greier vi å levere fra oss budsjett og økonomiplan 2017–2020 i balanse, vil vi være ute av innen februar.

– Er det vanskelig å holde seg til planen?

– Vi har kuttet kostnader og lagt planer, men har erfart at det alene ikke er nok. Det skal veldig lite til å havne i samme situasjon om man ikke også endrer praksis. Det pågår derfor et ganske omfattende omstillingsarbeid for å greie oss innenfor de rammene vi har lagt og for å kunne greie å snu oss om når ekstrabehov oppstår – for det skjer. Innbyggerne har mange rettigheter som i stor grad er lovstyrt og som vi bare ikke kan fraskrive oss ansvaret fra.

– Har du en ledelsesfilosofi?

– Og i organisasjonsstrategien vår har vi fastsatt som mål å skape en merverdi sammen. Vi har brukt mye tid på å bygge opp et lag for å gjennomføre det vi ønsker innenfor de rammene vi har. Derfor er jeg godt fornøyd med resultatene fra en nylig tillitsundersøkelse som viser at de ansatte har en trivselsfaktor som ligger godt over landsgjennomsnittet, sammenliknet med andre som har gjort samme måling.

– Samtidig avdekkes det også et visst gap mellom hva vi har sagt at vi skal oppnå og hva de ansatte opplever at skjer i praksis. Jeg holder det som viktig at slike funn følges opp. Når vi gjør kartlegginger som involverer mange mennesker som bruker sin tid på å reflektere rundt spørsmål som stilles, er det min klare oppfatning at det må følges opp på en skikkelig måte, både på den enkelte avdeling og på ledernivå. 

Powered by Labrador CMS