Nyheter

Vrakingen av nærskoleprinsippet skal skje tidligst høsten 2022.
Vrakingen av nærskoleprinsippet skal skje tidligst høsten 2022.

Eide: – Jobber med kompromiss om fritt skolevalg

Mandag skal Utdanningsdirektoratet levere den første vurderingen av hvordan regjeringens ønske om å fjerne nærskoleprinsippet kan gjennomføres. KS og fire fylkeskommuner er med i prosessen.UTDRAG FRA OPPDRAGSBREVET TIL UDIR

Publisert Sist oppdatert

– Vårt prinsipielle standpunkt er fortsatt at fylkeskommunene må stå fritt til å bestemme hvordan opptak på videregående i sitt fylke skal foregå, sier interessepolitisk direktør Helge Eide i KS.

Kunnskapsminister Guri Melby (Venstre) terget på seg hele Skole-Norge og opposisjonen før jul ved ikke å lytte til flertallet som svarte på høringen til daværende kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H).

Vrakingen av nærskoleprinsippet skal skje tidligst høsten 2022.

Skal foreslå ny ordning

Nå er Utdanningsdirektoratet (Udir) og fylkeskommunene Nordland, Agder, Viken og Innlandet i sluttspurten med å levere en overordnet vurdering til Kunnskapsdepartementet om hvordan skrotingen av nærskoleprinsippet kan skje.

Fristen er 15. mars, og vurderingen trenger ikke inneholde en redegjørelse for økonomiske og administrative konsekvenser. 

Direktoratet har fått frist 15. mai til å levere et endelig utkast til en forskrift. Dette utkastet skal presentere økonomiske og administrative konsekvenser. 

UTDRAG FRA OPPDRAGSBREVET TIL UDIR

  • Udir skal utrede hvilke kriterier som skal gjelde for de fylkeskommunene som ønsker å fastsette inntaksområder. 
  • Hensikten med kriteriene er å sikre at ikke inntaksområdene blir utformet på en slik måte at det i realiteten blir et nærskoleprinsipp. 
  • Det skal heller ikke stilles et absolutt krav til reelt fritt skolevalg slik det var definert i høringsforslaget, det vil si krav om minst to skoler med samme utdanningsprogram for alle utdanningsprogram i hver inntaksregion.
  •  Direktoratet skal vurdere flere alternative inntakskriterier.
  •  Udir skal også ha med en vurdering av om fylkeskommunene skal kunne velge mellom ulike kriterier for fastsetting av inntaksområdene, for eksempel på grunn av geografiske ulikheter.
  • Kriteriene skal utarbeides i dialog med KS, fylkeskommunene og organisasjoner som representerer elever og ansatte i skolen.

Fortsatt imot bestemmelsen

KS og fylker reagerte sterkt på erklæringen fra regjeringen, men er nå med på å utforme hvordan den nye opptaksordningen kan bli. 

Eide sier det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig.

– Vi har vårt prinsipielle standpunkt, men vi skal bidra så mye vi kan med råd slik at fylkeskommunene i størst mulig grad kan få fornuftige modeller. Og så vil valget til høsten påvirke om det blir realitet eller ikke, sier han.

– Vil dere vil komme fram til en løsning som fylkeskommunene kan være enig i?

– Det har jeg ingen formening om. Vi må forholde oss til innrammingen som regjeringen har satt. Begrensningen er at det ikke skal være et nærskoleprinsipp. Så vil vi være med på å utrede hvordan valgmuligheten kan bli størst mulig. 

– I oppdragsbrevet heter det at fylkeskommunene skal kunne fastsette inntaksområder, men at de ikke skal utformes slik at det i realiteten blir et nærskoleprinsipp. Hvordan kan det gjøres?

– Det er helt klart at dette er et forsøk på å finne en form for kompromiss fra regjeringens side, med tanke på den sterke kritikken som begge modellene som de først foreslo, fikk. Det var for eksempel helt meningsløst å stille krav om at søkerne som et minimum må kunne velge mellom to skoler med samme utdanningsprogram innenfor et inntaksområde.

Her kan du lese oppdragsbrevet fra Kunnskapsdepartementet til Udir.

Powered by Labrador CMS