Nyheter

Regjeringen vil hindre fylkene i å bruke nærskoleprinsippet. Nå har Utdanningsdirektoratet foreslått en modell for hvordan det kan gjøres.
Regjeringen vil hindre fylkene i å bruke nærskoleprinsippet. Nå har Utdanningsdirektoratet foreslått en modell for hvordan det kan gjøres.

Udir: – Fritt skolevalg skal kun gjelde studiespesialiserende

Udir har levert et første forslag for hvordan regjeringen skal hindre at fylkene bruker nærskoleprinsippet i skoleopptak på videregående.

Publisert Sist oppdatert

«Kravet om reelle valgmuligheter skal kun gjelde for utdanningsprogrammet studiespesialisering.» 

Det skriver Utdanningsdirektoratet (Udir) i et brev til Kunnskapsdepartementet. 

Kunnskapsminister Guri Melby (Venstre) terget på seg hele Skole-Norge og opposisjonen før jul ved ikke å lytte til flertallet som svarte på høringen til daværende kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H). 

Melby erklærte at det skal være mulig for fylkeskommunene å fastsette egne inntaksområder, men at de skal utformes slik at de ikke hindrer fritt skolevalg. 

Melby ba Udir om å komme med to forslag om hvordan skrotingen av nærskoleprinsippet kan skje.

– Kan hindre kostnader

Nå har Udir levert det første forslaget

Her skriver Udir at elevene på studieforberedende er mest opptatte av hvilken skole de kommer inn på, ifølge fylkeskommuner.

Ved å velge fritt skolevalg for kun studiespesialiserende, kan regjeringen sikre en reell valgmulighet for kun de elevene som ønsker det mest, samtidig som regjeringen unngår at fylkeskommunene må opprette en tilbudsstruktur som blir for kostbar og som ikke er bærekraftig, mener Udir.

– Må kunne velge mellom tre-fire skoler

Dersom departementet velger å gå videre med denne løsningen, bør elevene som et minimum kunne velge mellom tre-fire skoler med studiespesialisering innen et inntaksområde. 

Ved å sette et krav om minimum tre-fire skoler som tilbyr studiespesialisering innen et inntaksområder, unngår man at fylkeskommunene fastsetter så små inntaksområder at det realiteten blir som et nærskoleområde, mener Udir.

Direktoratet mener også at kravet om reelle valgmuligheter innenfor et inntaksområde kan kombineres med en øvre grense på antall inntaksområder en fylkeskommune kan fastsette. 

En grense på fem-seks inntaksområder vil gi de fleste fylkeskommunene tilstrekkelig handlingsrom for å tilpasse inntaksområdene lokale forhold, mener Udir. 

Vil innføre nærskolepoeng

For å hindre at elever med dårlige karakterer blir tvunget til å flytte langt bort fra hjemstedet fordi de ikke kommer inn på sin nærmeste skole, vil Udir innføre nærskolepoeng.

Ordningen innebærer at elevene kan søke på alle skoler med ønsket utdanningsprogram i hele fylket eller innenfor eget inntaksområde, men får en fordel i form av ekstra poeng for å søke til nærskolen sin. 

«Dette skiller seg fra nærskoleprinsippet; nærskoleprinsippet innebærer at elevene må søke på nærmeste skole med ønsket utdanningsprogram, mens her vil elevene fortsatt kunne søke på andre skoler enn nærmeste skole, men da uten nærskolepoeng-fordel,» skriver Udir.

Ulempen er at nærskolepoeng-fordel vil kunne føre til økt segregering i storbyer som for eksempel Oslo. Det kan også gjøre det vanskeligere for elever i distriktene å søke seg til byskoler.

Grense på 60 minutter reisevei

Udir mener også at fylkeskommunene må lage et inntakssystem som sikrer at flest mulig søkere får oppfylt retten til ett av tre utdanningsprogram uten at reiseveien mellom skole og hjem blir urimelig lang. Direktoratet mener at en urimelig lang reisevei fra bosted til skole er over 60 minutter.

Direktoratet skal levere neste forslag før 15. mai. Det skal inneholde en beregning av økonomiske og administrative konsekvensene av kriteriene som direktoratet til slutt anbefaler. 

Powered by Labrador CMS