I 2003 ble den tyske ubåten U-864 funnet, på 150 meters dyp, lastet med 1.847 kvikksølvbeholdere. Ubåten ligger i en skråning, på ustabil grunn, og utgjør en stor trussel for havmiljøet rundt. Foto: Kystverket / Scanpix
I 2003 ble den tyske ubåten U-864 funnet, på 150 meters dyp, lastet med 1.847 kvikksølvbeholdere. Ubåten ligger i en skråning, på ustabil grunn, og utgjør en stor trussel for havmiljøet rundt. Foto: Kystverket / Scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Tikkende miljøbombe utenfor Fedje skal sikres

På oppdrag fra Kystverket skal ingeniørselskapet Rambøll bidra til å ufarliggjøre den torpederte tyske ubåten med 67 tonn kvikksølv som ligger utenfor øya Fedje i Hordaland.

For 71 år siden, i 1945, ble den tyske ubåten U-864 torpedert. Den sank og traff havbunnen, og der har den blitt liggende.

I 2003 ble den funnet, på 150 meters dyp, lastet med 1.847 kvikksølvbeholdere. Ubåten ligger i en skråning, på ustabil grunn, og utgjør en stor trussel for havmiljøet rundt.

– Konsekvensene ved å ikke gjøre noe med vraket er at 67 tonn kvikksølv kan spres ut i sjøen og tas opp i næringskjeden. Analyser og beregninger tilsier at det lekker omkring fire kilo kvikksølv årlig fra båten, forklarer Tom Øyvind Jahren fra Rambøll Miljø og Helse i en pressemelding. Rambøll skal blant annet se til at miljøovervåkingen går riktig for seg.

Ubåtfunnet har ført til politisk hodepine. Det har blitt brukt over 100 millioner kroner til å utrede hva man skal gjøre med vraket. I 2007 ble det bestemt at ubåten og området rundt skulle tildekkes. Etter kraftig motstand snudde den sittende regjeringen, og det ble to år senere bestemt at den skulle heves. Året etter, i 2010, ble det bestemt at det skulle gjennomføres nye utredninger. I 2012 kom det en rapport som sa at tildekking er det rimeligste og tryggeste alternativet.

(©NTB)