Tekst: Marianne Alfsen/Felix Media
– Den gamle nærskolen, Støver skole, var for dårlig tilrettelagt til å kunne ta imot elever med store fysiske hjelpebehov. Dette gjorde at foreldre i noen tilfeller valgte å sende barna sine til andre skoler. Bodø har jo fritt skolevalg. Derfor var det viktig for oss at den nye skolen skulle ha et tilbud til alle som bor i nærområdet, uansett funksjonsnivå, forteller undervisningsinspektør Trond Strømsvik.
– Det var også den unisone tilbakemeldingen fra personalet, som fikk lov å være med og drodle rundt den optimale skolen, fortsetter han, og stuper rett inn i prosjektets største suksessfaktor: Utstrakt medvirkning.
Lyttet til brukerne
– En av ungdommene fra brukerrådet, som bruker rullestol, fortalte for eksempel at hun også vil rette på sminken i speilet på toalettet, men vasken er alltid i veien. Derfor trakk vi speilet ut til siden, forbi vasken, forteller Sissel Olga Pettersen, prosjektansvarlig i Bodø kommune.
– Uten bred medvirkning fortsetter du bare å gjøre det du vet fra før, supplerer Marcus Zweiniger, Bodø kommunes erfarne rådgiver for universell utforming, og legger til:
– Ting som hadde vært enkelt å gjøre under byggingen, blir komplisert og dyrt å fikse etter ferdigstillelse.
På Tverlandet skole, som stod klar i 2019, så de for eksempel for sent at det ikke var gode nok fasiliteter for elever med behov for stell i løpet av skoledagen, og HC-toalettet var for lite til å bygge om.
– Mørkvedbukta har fått eget, egnet stellerom med liggedusj, i tillegg til trimrom for dem som trenger fysioterapi, sier Pettersen.