Mange elever med spesielle behov for ikke den undervisningen de har krav på, viser ny forsking. Illustrasjonsfoto: Joakim S. Enger
Mange elever med spesielle behov for ikke den undervisningen de har krav på, viser ny forsking. Illustrasjonsfoto: Joakim S. Enger
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Assistenter gir spesialundervisning

En ny undersøkelse viser at en tredel av spesialundervisningen i norsk grunnskole utføres av ansatte uten lærerutdanning.

50.000 elever i grunnskolen får ekstra hjelp på grunn av lærevansker. En tredel av spesialundervisningen utføres av assistenter som ikke har lærerutdanning, viser en ny undersøkelse.

– Dette er de elevene i norsk skole som har størst problem med å lære, de er mest avhengig av å møte lærere med høy kompetanse. Og da er det et stort problem at disse møter ansatte i skolen som ikke er godkjente lærere, sier pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark til NRK. Han er en av forskerne bak undersøkelsen.