Clear Channel vil åpne Kommune-Norge

Økonomi. Reklameselskap står klar til å gi fullt innsyn i alle sine langsiktige millionavtaler med en rekke kommuner.
Direktør Toivo Møller-Pettersen i Clear Channel mener mangel på offentliggjøring av reklameavtaler kan virke konkurransevridende. Arkivfoto: Tor Richardsen, Scanpix

Reklameselskap står klar til å gi fullt innsyn i alle sine langsiktige millionavtaler med en rekke kommuner.

Norges to største leverandører av utendørs reklame er ikke enige om hva som må regnes som «forretningshemmeligheter» i kontrakter med Kommune-Norge. Mens JCDecaux tidligere denne uken uttalte at de frykter innsyn kan føre til oppsigelser, legger hovedkonkurrenten Clear Channel seg på en helt annen linje.

- Så lenge avtalene ikke inneholder opplysninger kommunen vil unnta offentlighet, vil det være helt uproblematisk for oss å gi innsyn, sier administrerende direktør Toivo Møller-Pettersen i Clear Channel.

I motsetning til JCDecaux, har han ingen ting i mot å legge frem usladdede kopier av sine mest verdifulle kontrakter med kommunene.

Har ingen hemmeligheter

Clear Channel opplyser overfor Kommunal Rapport at de har utendørs reklame i 25 kommuner, og at en rekke av disse avtalene har en varighet på 10 til 15 år.

- Med unntak av Bergen, har alle de 20 største bykommunene en avtale med oss eller JCDecaux om reklamefinansierte leskur, toaletter eller bysykler, sier direktør Møller-Pettersen.

Han påpeker at reklamemarkedet er i kontinuerlig forandring.

- Vi kan derfor ikke se at noen av våre avtaler med en varighet på over ti år inneholder inneholder forretningshemmeligheter, sier administrerende direktør Toivo Møller-Pettersen.

Clear Channel-direktøren utdyper:

- Man kan ikke forvente at grep man gjorde for å vinne en kontrakt for ti år siden, vil fungere på samme måte i dag.

- Betyr det for eksempel at Kommunal Rapport kan få en usladdet kopi av avtalen mellom dere og Ruter?

- Da må dere i så tilfelle henvende dere til Ruter. Men som sagt, for vår del vil det være helt uproblematisk.

Fnyser av konkurrenten

JCDecaux frykter at innsyn vil kunne sette flere av arbeidsplassene til selskapets rundt 100 ansatte i fare. Selskapet mener slikt innsyn vil kunne gi Clear Channel et fortrinn, når retten til reklamesalget i Oslo kollektivtrafikk fra 2013 skal på anbud.

Clear Channel fnyser av konkurrentens uttalelser, og mener på sin side at det er mangelen på offentliggjøring som virkelig er konkurransevridende.

- Det er alltid en fare for at folk mister jobben i forbindelse med anbudskonkurranser. Vi forstår ikke hvordan man kan knytte denne faren til innsyn i tidligere kontrakter, sier administrerende direktør Toivo Møller-Pettersen.

Venter på anbud i Bergen

JCDecaux antyder at kontrakter med en anslått verdi på 2 milliarder kroner skal lyses ut på anbud det neste halve året. Konkurrenten Clear Channel kjenner seg delvis igjen i beskrivelsen.

- Det kommer selvsagt an på hvor lang varighet man beregner verdiene ut fra, sier  Møller-Pettersen.

I tillegg til kontrakten med Sporveis-Annonsene AS, er direktøren kjent med flere store anbudskonkurranser.

- En kontrakt med NSBs datterselskap Rom Eiendom og Jernbaneverket er i spill nå og avgjøres om få uker. Oslo Lufthavn og Avinor kommer med anbud på vårparten i 2012.

Clear Channel er også kjent med at Oslo kommune skal lyse ut en konkurranse om leskur i Oslo Vest.

- I tillegg er det kommet signaler om at politikerne i Bergen kommune ønsker reklamefinansierte leskur og toaletter.

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!