Skulle tjene minst 280 millioner på reklametårn

Økonomi. Hemmeligstemplede dokumenter avdekker hvordan reklameselskapet JCDecaux sammen med Oslos energiselskap i 2001 planla å tjene opp mot en halv milliard kroner på å eksponere innbyggerne for lysreklame.
Protester fra innbyggerne førte til at Oslo bystyre gikk i forhandlinger for å få avsluttet avtalen om reklametårn. Foto: Magnus K. Bjørke

48 av Oslo kommunes 225 nedstigningstårn ble på midten av 2000-tallet byttet ut med dobbelt så store reklamebelagte tårn. Kommunal-rapport.no kan i dag avdekke at Viken Energinett og reklameselskapet JCDecaux planla å bytte ut så godt som alle de gamle tårnene med reklamebelagte tårn. Viken Energinett og Hafslund fusjonerte i 2002.

Målet var å tjene så mye penger som mulig, men dette var det aldri meningen at innbyggerne skulle få vite om.

  • Hafslund mottok innsynskrav i oktober, men har gjentatte ganger avvist å gi Fylkesmannen en kopi. Saken endte i februar, da Fylkesmannen la til grunn «(…) at Hafslund ikke vil etterfølge Fylkesmannens anmodninger».
  • Oslo kommune mottok innsynskrav i november og har siden fått flere purringer, både fra Fylkesmannen og Sivilombudsmannen

Lese mer?

Jeg er abonnent

Les mer om partikkel og artikkelkjøp her

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!