Hensikten med avviksbehandling må være å lære av feil og uønskede hendelser, forebygge gjentakelser og bidra til forbedring, skriver eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen i et notat til helse- og sosialkomiteen.
Hensikten med avviksbehandling må være å lære av feil og uønskede hendelser, forebygge gjentakelser og bidra til forbedring, skriver eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen i et notat til helse- og sosialkomiteen.Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

8.000 avvik ved Oslos sykehjem på åtte måneder

Det ble registrert nesten 8.000 uønskede hendelser, uhell eller nestenuhell ved sykehjemmene i Oslo i fjorårets åtte første måneder.

Totalt ble det meldt inn 7.829 avvik fra sykehjemmene i perioden 1. januar til 31. august i fjor, melder NRK.

Kommunale sykehjem meldte inn 3.644 avvik, kommersielle aktører hadde 2.892 avvik, mens ideelle sykehjem hadde 1.292.

– Det er antakelig for få. Målet vårt er å skape en kultur slik at ansatte både tør, og føler det er meningsfullt, å melde avvik, sånn at vi får gjort noe med det som er feil ved sykehjemmene, sier Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for eldre-, helse- og sosialtjenester i Oslo kommune, til kanalen.

Hun sier null avvik ikke er målet, men heller enda flere.

– Ja, det er det helt klart. Det er mennesker som jobber på sykehjem og mennesker gjør feil. Da er det viktig å være ærlig på det, sier Thorkildsen.

(©NTB)