Markedssjef Ingunn Roald mottok "Det offentlige gullegget" på vegne av fagbladet Sykepleien. Foto: Lisa Rypeng
Markedssjef Ingunn Roald mottok "Det offentlige gullegget" på vegne av fagbladet Sykepleien. Foto: Lisa RypengLisa Rypeng
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Fagblad vant gullegget

Sykepleien vant «Det offentlige gullegget 2016».

For fjerde året på rad delte Kommunal Rapport onsdag ut prisen til annonsører i det kommunale markedet som markedsfører seg på en kreativ og god måte.

Sykepleien vant årets pris for markedsføringen av stillingsportalen Sykepleienjobb.no. Kampanjen ble kjørt med kombinasjon av plakater på nettavisen, bannere i digitale nyhetsbrev og helsides print-annonser.

– Jeg er overrasket og veldig glad. Jeg føler vi jobber grundig, og da jurylederen leste opp kriteriene så følte jeg at vi kunne kjenne oss igjen i dette. Vi har alltid vært gode på papir, men måtte oppgradere it-løsningen for å konkurrere og posisjonere oss i markedet, sier markedssjef Ingunn Roald i Sykepleien til Kommunal Rapport.

Kandidatene i årets utgave av gullegget ble vurdert ut fra kriteriene effektivitet, kreativitet, preferanse, relevans og digital integrering.

– Det er lett å forstå hvem som er målgruppen, budskapet er krystallklart og kampanjen er lett gjenkjennelig med enhetlig design i alle kanaler, inkludert app for bedre brukeropplevelse på nettbrett og mobil. Her treffer de hele målgruppen på ett sted, uttalte juryleder Britt Sofie Hestvik, administrerende direktør og sjefredaktør i Kommunal Rapport.

Bladet Sykepleien utgis av Norsk Sykepleierforbund, og er redaksjonelt uavhengig. I juryens begrunnelsen heter det videre at:

«Sykepleien utøver saklig, uavhengig journalistikk, og setter sykepleiernes interesser på dagsorden. Sykepleien viser mangfoldet ved sykepleieryrket og bidrar til faglig utvikling og oppdatering. Juryen mener at Sykepleien med et gjennomarbeidet godt produkt skaper både nytte og relevans for målgruppene. Dermed blir de også en interessant kanal for arbeidsgivere og jobbsøkere».

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) ble tildelt 2.-plassen for sin kampanje for å heve oppmerksomheten og kompetansen rundt overgrep og vold mot en svært sårbar gruppe: Mennesker med utviklingshemming.

Kampanjen opplyser om nye retningslinjer og gir tilgang til materiell som gir ledere og ansatte i kommuner, bedrifter og organisasjoner hjelp til å avdekke og håndtere overgrep, eller mistanke om overgrep, på en god måte.

Det statlig eide selskapet Enova ble nummer tre med kampanjen for sine støtteordninger knyttet til miljøvennlig omlegging av energibruk, fornybar energiproduksjon og ny energi- og klimateknologi.

Juryen besto av Britt Sofie Hestvik fra Kommunal Rapport, rådmann Trine Christensen i Ås og Børre Thorstensen i reklamebyrået Oktan Oslo AS.