Innbyggerne bør få tilbud om lettbrukte mobile selvbetjeningsløsninger innen renovasjon, feiing, vannmåleravlesning, gebyrterminer, oppmåling, byggesaksbehandling osv., mener Bent Brugård. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Innbyggerne bør få tilbud om lettbrukte mobile selvbetjeningsløsninger innen renovasjon, feiing, vannmåleravlesning, gebyrterminer, oppmåling, byggesaksbehandling osv., mener Bent Brugård. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Norske kommuner kan bli digitale sinker

Debatten om kommunesammenslåing har vært dominert av mye følelser og lite fakta. Det at vi er midt inne i den fjerde industrielle revolusjon, og at ordet digitalisering ikke er nevnt, er ubegripelig.

Når mange kommuner velger bort å møte innbyggerne der de faktisk er, så snakker vi om et samfunnsproblem.

Ifølge den siste rapporten fra Produktivitetskommisjonen står vi ved et tidsskille: Enten må skattenivået opp til uante høyder, eller så må produktiviteten i offentlig sektor øke dramatisk.

Kommunene vil framover bli ytterligere presset økonomisk, men viktige digitale teknologiske endringer gjør at de kan øke produktiviteten betydelig og dessuten tilby innbyggerne døgnkontinuerlig selvbetjening uten å bruke tid på krevende lokale IT- systemer.  

Kommune-Norge henger langt etter eksempelvis Skatteetaten, Nav, Altinn og bankene i digitaliseringsprosessen. Bankene lanserte nettbank og etter hvert mobilbank som ga kundene mulighet til selvbetjening og døgnkontinuerlig service.

Kommunenes innbyggere tar opp mobilen sin gjennomsnittlig 1.500 ganger hver uke. Når mange kommuner velger bort å møte innbyggerne der de faktisk er, så snakker vi om et samfunnsproblem.

Arbeidet med å gjøre alle tjenestene i rådhuset selvbetjente for innbyggerne via apper på mobilen er i gang, men dessverre går digitaliseringsprosessen altfor sent.

Flere av de mobile feltløsningene som leveres til tekniske sektorer, sparer allerede kommunene for milliardbeløp på landsbasis. Likevel gjenstår et stort arbeid for å gjøre alle kommunenes tekniske fagområder digitale, fleksible, innbyggervennlige og betydelig mer effektive.

Norge kan oppnå enorme samfunnsgevinster, og nye milliardbeløp i innsparinger, ved å fulldigitalisere alle arbeidsprosesser og leveranser for alle tekniske sektorer i kommunene. I tillegg vil innbyggerne oppleve moderne og åpne kommuner som bidrar til en demokratisering av samfunnet. Også arbeidstakerne vil få effektive og motiverende verktøy, noe som fører til mer attraktive kommunale arbeidsplasser.

Når dette er på plass, kan kommunalteknisk sektorer tilby innbyggerne lettbrukte mobile selvbetjeningsløsninger innen renovasjon, feiing, vannmåleravlesning, gebyrterminer, oppmåling, byggesaksbehandling osv.

I Norge har vi mindre silotenkning innen kommunalteknisk sektor enn i mange andre land. Vi har derfor forutsetninger for å være i den digitale verdenseliten. Spørsmålet er om vi har evnen.

Etter min mening har vi ikke noe valg. Vi må ta konsekvensene av at vi nå er inne i den fjerde industrielle revolusjon, og vi må brette opp ermene for å digitalisere norske kommuner. Vinnerne blir de kommunene som har evnen til å omstille seg raskt – enten de er store eller små.