Kommunal Rapport oppfordrer kommunalminister Jan Tore Sanner til å sette prinsippene om en tydelig, overordnet lov foran ønskene om å detaljstyre kommunal virksomhet. Foto: Magnus K. Bjørke
Kommunal Rapport oppfordrer kommunalminister Jan Tore Sanner til å sette prinsippene om en tydelig, overordnet lov foran ønskene om å detaljstyre kommunal virksomhet. Foto: Magnus K. Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Leder
Lederartikler gir uttrykk for Kommunal Rapports syn. Ansvarlig redaktør har ansvar for innholdet.

Et stort arbeid

Nå er det viktig at Kommunaldepartementet tenker klart og prinsipielt, så vi får en best mulig revidering av kommuneloven. 

En omfattende høring om kommunelovutvalgets forslag ble avsluttet denne uka med vedtak i KS’ hovedstyre torsdag og landsstyre fredag.

En rekke kommuner og organisasjoner har engasjert seg, og det er bra.

Nå ligger saken hos Kommunaldepartementet, som skal legge fram et lovforslag. Om det blir til våren eller først etter stortingsvalget, gjenstår å se. Vi ser ikke bort fra at kommunalminister Jan Tore Sanner (H) i alle fall har sterke ønsker om å rekke å legge fram et forslag før sommeren. Ingen vet om han får bli sittende i statsrådsstolen etter valget neste september.

I høringsrunden har det kommet inn mange forslag og vurderinger. Kommunal Rapport har brukt mye plass på spørsmålet om utvidet innsyn for politikere – og særlig forslaget om straffeforfølgelse hvis taushetsplikten brytes. Men det er også andre viktige sider ved utvalgets forslag som departementet nå må ta stilling til.

Lovfesting av kommunalt selvstyre er prinsipielt viktig. Et samordnet tilsyn med kommunesektoren har vakt begeistring blant mange kommuner, men er møtt mer avmålt av de statlige høringsinstansene.

Forslaget om å kalle administrasjonssjefen for «kommunedirektør» møtes ikke like entusiastisk – mange går mot. Andre etterlyser bedre eller mer detaljerte regler på «sitt» område i kommuneloven.

Den nye loven må være prinsipiell og overordnet. Jo flere spesialtilfeller loven skal favne, som innsyn for politikere i dokumenter administrasjonen vil unnta offentlighet, jo mer uoversiktlig blir lovteksten og jo vanskeligere blir den å tolke. At tittelen på øverste administrative sjef skal defineres i en lovtekst er heller ikke sikkert, for å si det forsiktig.

Vi vil sterkt oppfordre Kommunaldepartementet til å sette prinsippene om en tydelig, overordnet lov foran ønskene om å detaljstyre kommunal virksomhet via for mange detaljerte lovregler. Det kan til slutt gå på tvers av ideen om nettopp et lokalt selvstyre – og hindre for mer åpenhet og bedre innsyn.