Stemningen var ikke den beste da Utdanningsforbundet med leder Ragnhild Lied og Skolenes landforbund med leder Anne Finborud brøt forhandlingene med KS-direktør Per Kristian Sundnes i fjor. Nå er det uenighet om et nytt utvalg som skal se på lærerrollen. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
Stemningen var ikke den beste da Utdanningsforbundet med leder Ragnhild Lied og Skolenes landforbund med leder Anne Finborud brøt forhandlingene med KS-direktør Per Kristian Sundnes i fjor. Nå er det uenighet om et nytt utvalg som skal se på lærerrollen. Arkivfoto: Magnus Knutsen BjørkeFoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Sa nei til å sitte i utvalg

Utdanningsforbundet og KS gikk med på ikke å sitte i utvalget som skal vurdere lærerrollen. Utdanningsforbundet hevder kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) spenner bein for enigheten.

– Debatten om ekspertutvalget har kommet skjevt ut, og det må kunnskapsministeren ta ansvaret for, hevder nestleder Steffen Handal i Utdanningsforbundet i en mail til Kommunal-Rapport.no.

Mandatet

Utvalget skal blant annet:

* Utarbeide en analyse med en beskrivelse av utviklingen av lærerrollen og læreryrkets status.

* Se på hvilken betydning skoleeier og skoleleders styring hatt for lærerrollen, og hvilken rolle lærerutdanningene har spilt.

* Utvalget skal beskrive hvordan lønnsutviklingen og arbeidstidsbestemmelsene har påvirket forståelsen av lærerrollen blant lærere, skoleeiere og nasjonale myndigheter.

* Utvalget skal ikke gi anbefalinger om lønn og arbeidstid.

* Frist for innlevering av rapporten er 15. august 2016.

 

Kunnskapsministeren lanserte i forrige uke et ekspertutvalg som skal se på lærerrollen. Utvalget består av sju professorer, en dosent og en universitetsrektor. Utdanningsforbundet og KS sa seg tidligere i år enig i at partene ikke skulle sitte i utvalget, men at det skal være et rent ekspertutvalg.

Utvalget skal få fram fakta om ulike sider av lærerrollen og gi råd om hvordan en framtidig lærerprofesjon og profesjonsfellesskap kan utvikles.

Men nå reagerer forbundsledelsen i Utdanningsforbundet på at Isaksen begrunner utvalget med den harde konflikten mellom KS og lærerorganisasjonene i lønnsoppgjøret i fjor.

– Dette er den største konflikten jeg har erfart. Det var en skarp konflikt, det er ikke tvil om det, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til Dagens Næringsliv da han presenterte utvalget.

Statsråden poengterte også at han ønsker seg lærerorganisasjoner som ikke bare er opptatt av lønn og arbeidstid.

– Må speile lærernes virkelighet

Uttalelsene får Utdanningsforbundet til å reagere.

– Da vi skulle vurdere hvilken type utvalg dette burde være, var det avgjørende for oss at en slik utredning først og fremst skulle være faglig, ikke politisk. Dette er bakgrunnen for at Utdanningsforbundet valgte å gå inn for et ekspertutvalg og ikke et partssammensatt utvalg. En ting er sikkert, dersom utvalget leverer en utredning som ikke anerkjennes av lærerne selv, vil dette arbeidet være helt bortkastet. Derfor er det helt nødvendig at utvalget får fram fakta som speiler den virkeligheten lærerne selv opplever, sier Handal.

Kritikken innebærer ikke at Utdanningsforbundet vil be om å sitte i utvalget.

– Men vi forventer at utvalget leverer en faglig etterrettelig utredning som bygger på det mandatet de har fått. I sitt arbeid må de legge vekt på å innhente og analysere synspunkt og erfaringer fra praksisfeltet. Så er det vår forventning at denne utredningen skal kunne gi et bedre grunnlag for dialogen mellom partene enn det vi har i dag, sier Handal.

Nestlederen varsler at Utdanningsforbundet vil følge opp rapporten fra ekspertutvalget.

– Partene må selvfølgelig drøfte både utvalgets løpende arbeid og utvalgets endelige anbefalinger. Vi legger til grunn at det skal skje både gjennom en referansegruppe og i egne møter etter at utvalget har levert sin utredning, sier han.

- Ekspertutvalg riktig vei

Direktør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug, mener at et ekspertutvalg er riktig vei å gå.

– Det er viktig for oss å få et bilde sett utenfra av hvordan lærerrollen har utviklet seg og hvordan den er i dag. KS håper at alle kan ha tillit til det bildet som kommer fram, til at det er slik det er, sier han.

Barlindhaug mener at det er et poeng at partene ikke sitter i utvalget.

– Vi opplever ikke at det er en tillitskrise slik det er beskrevet fra arbeidstakersiden. Vi opplever at arbeidsgivere har stor tillit til lærerne og den jobben de gjør. Men vi registrerer at noen mener at det er en tillitskrise. Derfor kan det være nyttig å få en objektiv betraktning utenfra av lærerrollen, sier han.

Ville sitte i utvalget

Skolenes Landsforbund, som er et LO-forbund, ønsker å sitte i utvalget.

– Man kan ikke utrede seg fram til tillit. Man må snakke seg fram til det, mellom partene, sier LOs nestleder Tor-Arne Solbakken til Dagens Næringsliv.

 

Her kan du lese mandatet til ekspertutvalget

Her kan du se hvem som sitter i utvalget