Vær konkret

Språkspalta. Det som framstår som komplisert og abstrakt, må gjøres enkelt og håndfast. Digitalisering og tjenestedesign er ord som mange bruker, men færre forklarer.
God tjenestedesign gjør at en person raskt forstår hva han eller hun skal gjøre i møte med en offentlig tjeneste, skriver språkekspert Agnar Kaarbø. Arkivfoto

Kommuner uten en digital visjon, digital strategi, digitale ledere og digitalt kompetente ledere sliter, skal vi tro entusiastiske politikere – og ikke minst konsulenter. En representant for den siste kategorien, Erlend Vestre i Devoteam Fornebu Consulting, skriver om digitalisering i kommunene i Ukeavisen Ledelse 25. august. Et viktig poeng i artikkelen er at digitalisering forutsetter tjenestedesign.

Dermed har vi to begreper som må oversettes og eksemplifiseres for at vi som lesere skal forstå hva dette egentlig dreier seg om. Jeg repeterer en forslitt, men stadig gyldig frase i den journalistiske skriveopplæringen: Don´t tell it – show it!

Lese mer?

Jeg er abonnent

Les mer om partikkel og artikkelkjøp her

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.