Bernt svarer: – De nye fylkene avgjør godtgjøringen

Kan det sammenslåtte fylket vedta godtgjørelse for politikerne i de to nye fylkene når fylket splittes i to?

SPØRSMÅL: Vårt sammenslåtte fylke skal deles tilbake til de to opprinnelige fylkene. Nå skal vi i det sammenslåtte fylket vedta forskrift for godtgjørelse og velferdsgoder for folkevalgte.

Må de to nye fylkestingene vedta forskriften på nytt for at forskriften skal være gyldig i de nye fylkene?

I forskriften for deling av fylket heter det at forskriftene skal fortsette å gjelde inntil nye er vedtatt av de nye fylkeskommunene. Samtidig heter det i veilederen at dersom fylkeskommunene ønsker å beholde tidligere vedtekter, så må de vedtas på nytt med nytt fylkesnavn og virkeområde.

Ønsket om å vedta forskriftene for godtgjørelse nå, er fordi det gir bedre forutsigbarhet og man vil unngå at de nye fylkestingene vedtar sine egne godtgjørelser.

SVAR: Utgangspunktet er her bestemmelsen i inndelingslova § 13, der det er fastsatt at ved deling av fylker «gjeld lokale forskrifter og vedtekter fremdeles for vedkomande område inntil dei blir endra.» Men samme sted sies også at «Departementet fastset ein nærmare frist for når det lokale regelverket må vere vurdert med sikte på nødvendig endring». Jeg går ut fra at meningen med det som siteres fra veilederen i spørsmålet ovenfor, er at det settes en frist denne vurderingen; ved et krav om at det tas stilling til om man vil videreføre det som er fastsatt for det sammenslåtte fylket, eller vedta nye regler, før oppdelingen gjennomføres.

Dette er en oppgave for de nye fylkestingene. Disse skal innkalles til konstituerende møte etter at valgoppgjøret er avsluttet, se kommuneloven § 7–1 første setning, og trer i funksjon fra det konstituerende møtet, se § 7–1 fjerde avsnitt. Det er klart nok ikke meningen å overlate dette til det uttredende fylkestinget for det oppløste storfylket. Det fungerer ut valgåret som et rent avviklingsstyre for storfylket.

Når det er tale om godtgjøring til de folkevalgte i ulike verv, er det vel rimelig klart at det ikke kan være aktuelt med en rent mekanisk videreføring av det som gjaldt i det sammenslåtte storfylket. Dette må vurderes ut fra den organisasjonsstrukturen og oppgavefordelingen som man bestemmer seg for i hvert av de gjenreiste fylkene, og hvor stor arbeidsbyrde verv som medlem i ulike organer der antas å medføre.

Powered by Labrador CMS