Veiene her i landet får hard medfart av flom, snø og frost.

Rapport: Fylker som vedlikeholder veiene, straffes økonomisk

Fylkesveiene er i forfall, men fylker som forsøker å vedlikeholde veinettet, får mindre penger fra staten, ifølge en ny rapport fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Statens vegvesen er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene mellom 86 og 96 milliarder kroner.

– Dagens system straffer de fylkene som tar ansvar, mener fagsjef i OFV, Rikard G. Knutsen.
– Dagens system straffer de fylkene som tar ansvar, mener fagsjef Rikard G. Knutsen i OFV.

En fersk rapport fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken, viser at fylkeskommunene ikke har nok ressurser til å vedlikeholde veiene på en forsvarlig måte. 

95.500 km vei

  • Det offentlige veinettet i Norge utgjør i alt 95.500 km, fordelt på 10.500 km Europa- og riksvei, 45.000 km fylkesvei og 40.000 km kommunal vei.
  • Fylkesveienes andel av samlet veilengde er lavest i Finnmark med 36 prosent og Akershus med 37 prosent. Andelen er høyest i Trøndelag og Innlandet med 56 prosent og Troms med 54 prosent.

– Vi har et system der fylkeskommunene må la veiene forfalle før de får bevilgninger til nødvendige oppgraderinger, sier fagsjef Rikard G. Knutsen i OFV.

Utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveiene finansieres hovedsakelig gjennom rammetilskudd og skatteinntekter, men suppleres også med andre bevilgninger over statsbudsjettet, gjennom byvekstavtaler og delfinansiering av utbyggingsprosjekter med bompenger.

– Dagens system straffer de fylkene som tar ansvar. Det må endres dersom vi skal sikre trygge og fremkommelige veier i hele landet, sier Knutsen.

Rapporten viser at forfallet er verst i Vestland, Nordland og Møre og Romsdal der dårlige dekker, manglende rassikring og forsinkede tunneloppgraderinger er gjennomgående problemer.

 Kan utfordre beredskapen

OVF mener de dårlige veiene ikke bare gir utfordringer for næringslivet og innbyggerne, men de kan også utfordre beredskapen. Derfor må vei bli valgkampsak i 2025.

– For næringslivet betyr det store tap, men for innbyggere og nødetater kan det være kritisk når hvert sekund teller. Også Forsvaret er avhengig av solide veier. I en krisesituasjon må både sivile og militære ressurser kunne flyttes raskt, understreker Knutsen.

OFV foreslår tre konkrete tiltak for å sikre at veiene fungerer:

  1. En ny fordelingsmodell der midler til veivedlikehold fordeles som en del av det ordinære rammetilskuddet. Dette vil gi fylkene mer forutsigbarhet og sikre at midlene brukes til langsiktig vedlikehold, ikke bare akutte reparasjoner.
  2. En styrket rentekompensasjonsordning, slik at fylkeskommunene få støtte til å ta opp lån for å oppgradere veinettet uten at andre tjenester må lide.
  3. Større øremerkede midler til blant annet ras- og skredsikring, siden behovet varierer mye mellom fylkene.
  4. – Skal vi sikre trygg ferdsel og effektiv transport, må vi investere i veier som tåler framtidens utfordringer. Politikerne må handle nå og øke bevilgningene til å vedlikeholde veinettet vi allerede har. Stortingsvalget i 2025 blir en test på hvem som faktisk prioriterer veiene som holder Norge sammen, sier Knutsen.

    OVF er en medlemsorganisasjon med 60 medlemmer fra bilimportører til kollektivselskaper.

Powered by Labrador CMS