KS-leder Gunn Marit Helgesen mener fylkesveiene må få det samme løft som riksveier.

KS etter statsbudsjettlekkasje:

– Regjeringen kan ikke svikte fylkesveiene igjen

De manglende signalene fra regjeringen og samferdelsministeren skaper uro landet rundt, mener KS.

Publisert

Onsdag kom meldingen om at regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier på neste års statsbudsjett. Totalt settes det av  10,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveiene i statsbudsjettet.

– Nå følger vi opp det vi sa i Nasjonal transportplan om å ta bedre vare på riksveiene. Vi leverer på det vi har sagt vi skal gjøre, uttalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.

Men budsjettlekkasjen blir ikke tatt i mot som en gladnyhet i KS og hos KS fylkesordførerkollegium.

– Det er bra at regjeringen øker midlene til riksvei, men mye tyder på at de ikke har forstått hvor behovet for vedlikehold er størst - og det er på de 44.000 kilometerne med fylkesvei i dette landet, sier leder for fylkesordførerkollegiet, Ole Ueland, i en pressemelding.

– Trenger dobbelt så mye

Ueland mener det kan virke som om regjeringen igjen prioriterer riksveien over fylkesveiene.

Ole Ueland og fylkesordførerne krever at regjeringen bevilger penger til fylkesveiene.

– Både før og etter framleggelsen av Nasjonal transportplan, har vi ropt varsko om det enorme vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Den årlige milliarden staten vil bevilge til fylkesvei, er ikke engang nok til å redusere dagens vedlikeholdsetterslep. Det eneste det bidrar til er å forsinke veksten. Vi trenger minst dobbelt så mye for å snu utviklingen og høyne standarden, sier Ueland.

KS-leder Gunn Marit Helgesen er bekymret for at regjeringen ikke snakker om fylkesveiene når de lekker fra statsbudsjettet.

–  Staten har over lang tid prioritert riksveien over fylkesveien. Det må det være en stopper for nå. Regjeringen kan ikke svikte fylkesveiene igjen, sier Helgesen.

Ifølge KS har 45 prosent av fylkesveinettet dårlig eller svært dårlig tilstand. 

– Regjeringen ba KS om tall og beskrivelse av utfordringsbildet for fylkeskommunene før budsjettarbeidet. Det håper jeg de har lyttet til. Dagens rammebetingelser bidrar til økt vedlikeholdsetterslep, sier Helgesen.

Behov for økt sikkerhet

Økte driftskostnader over tid er en viktig årsak til at fylkeskommunene ikke klarer å stoppe økningen i vedlikeholdsetterslepet gitt dagens rammebetingelser, ifølge KS.

– Ulykkesstatistikken viser tydelig at risikoen for å bli hardt skadd eller drept i trafikken er mye høyere på fylkesvei sammenlignet med på riksvei. Nå er det på tide at staten tar statistikken på alvor og sørger for at vi får økt trafikksikkerheten der det virkelig trengs mest, sier Ueland. 

Powered by Labrador CMS