Nyheter
Vil snu opp ned på spesialundervisning
Et utvalg vil fjerne dagens individuelle rett til spesialundervisning, legge ned PPT-tjenesten og omorganisere Statped.FAKTAFAKTAMange sliter
– Det holder ikke med små justeringer, sier leder Thomas Nordahl for ekspertutvalget som har sett på hvordan det spesialpedagogiske tilbudet kan bli bedre i barnehager og skoler.
Ekspertgruppen foreslår en rekke tiltak overfor Kunnskapsdepartementet:
- Fjerne den individuelle retten til ekstra tilrettelegging utover den ordinære opplæringen som finnes i dag.
- Det skal etableres en kommunal pedagogisk veiledningstjeneste i alle kommuner og fylkeskommuner.
- Den skal inkludere dagens PP-tjeneste, og være mer tverrfaglig.
- Denne veiledningstjenesten skal organiseres nærmest mulig barnehager og skoler.
- Omleggingen skal frigjøre ca. 1.300 stillinger fra dagens sakkyndighetsarbeid.
- 300 stillinger skal overføres fra Statped til veiledningstjenesten.
- Statped skal legges inn under Utdanningsdirektoratet.
Slakter dagens ordning
Nordahl forklarer forslaget med at utvalget mener at dagens ordning svikter så å si på alle plan. Kun fire av ti som har behov for særskilt tilrettelagt hjelp får det i dag.
Ekspertgruppen mener at den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) og Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped) befinner seg altfor langt unna skolene og barnehagene.
Utvalget har funnet tall som viser at omtrent 80 prosent av arbeidstiden til PP-tjenesten blir brukt til å utarbeide sakkyndige vurderinger. Det innebærer om lag 1.300 årsverk.
– Det er et paradoks at ansatte med spesialpedagogisk kompetanse skriver sakkyndige vurderinger mens barn og unge ofte møter assistenter, sier Nordahl.
Les også: Store forskjeller i tilbudet til svake elever
Nordahl påpeker at PPT-tjenesten viser påfallende stor interesse for barn og unge med behov for hjelp før vedtak om hjelp blir fattet, og påfallende liten interesse etter at det er fattet vedtak.
- Det blir nesten det samme som at leger i Norge skal utrede og si hvilken behandling pasienter skal ha, og så er det helsefagarbeidere som utfører hjelpen, ikke leger, sier Nordahl som er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark og leder for Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
– Skal ha hjelp kjapt
Nordahl mener at den ordinære skolen skal organiseres slik at den gir et tilbud til alle elever, uavhengig av utfordringer. Kun andelen barn og unge med store funksjonshemninger (1-3 prosent) skal få omfattende, varige og intensive tiltak.
- – Vi skal slutte med omfattende utredninger. Alle lærere vil hver dag møte elever som har behov for tilpasset opplæring. Hvis en lærer en onsdag oppdager at en elev trenger ekstra leseopplæring, skal eleven få intensivkurs på mandag, sa Nordahl.
Han vil også sikre foresatte en medvirknings- og klagerett.
Nye plikter for kommuner
Samtidig som Nordahl vil fjerne retten til individuell tilpasset opplæring, vil han gi kommuner en rekke nye plikter:
- Barn og unge med rett til særskilt tilrettelegging skal ha rett til lærer med godkjent pedagogisk utdanning.
- Skoler skal gjennomføre en obligatorisk kartlegging rett etter skolestart, og de skal ha plikt til å gi tidlig innsats.
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging skal få hjelp av et kommunalt støttesystem. Det skal ikke være behov for sakkyndig utredning og enkeltvedtak for å få hjelp.
Nordahl anklager også kommuner, ikke bare PPT for å ha vært for lite opptatte av hvordan spesialundervisningen fungerer.
- Kommunene har fortsatt i det samme sporet år etter år.
Skal samle data
Utvalget vil også at myndighetene skal begynne å samle data om hvordan det går med utdanningen til hver enkelt som får tilrettelagt undervisning gjennom barnehage til videregående skole.
- Det har vært en utfordring for utvalget å si hvordan det går med dem. Det finnes ikke noen data, sier Nordahl.
Kunnskapsdepartementet skal sende forslagene ut på høring med høringsfrist på tre måneder.