Nyheter

SPAREMULIGHETER: Økonom Christian Mellbye i Menon Economics mener norske kommuner kan spare minst 100 milliarder kroner på digitalisering. Her fra presentasjon av funnene under årets Arendals-uke.
SPAREMULIGHETER: Økonom Christian Mellbye i Menon Economics mener norske kommuner kan spare minst 100 milliarder kroner på digitalisering. Her fra presentasjon av funnene under årets Arendals-uke.

– Kan spare 100 milliarder

En fersk rapport fra Menon Economics viser at digitaliseringen av kommunale tjenester kan skape besparelser på minst 100 milliarder kroner i perioden 2018–2027.Om rapportenNoen fallgruver

Publisert Sist oppdatert

– Norske kommuner er skviset. Det er: Digitaliser eller dø. Kommunene må innta denne muligheten hvis de skal være bærekraftige i framtiden, sier Christian Mellbye, som er økonom i Menon Economics og forfatter av rapporten.

Han viser til at det er store utfordringer i framtiden:

  • Aldrende befolkning.  
  • Lavere andel av befolkningen i arbeidsfør alder
  • Olje/gass er ikke like stor driver til vekst.  

Om rapporten

Menon Economics har utarbeidet en samfunnsøkonomisk analyse av gevinstpotensialet i kommunesektoren relatert til digitalisering.

Noen funn:

– De største gevinstene er innenfor helse og omsorgssektoren.
– Ved bruk av velferdsteknologi kan eksempelvis eldre bo lengre hjemme og dermed senke behovet for nye sykehjemsplasser.
– Omkring halvparten av digitaliseringsgevinsten forventes å hentes fra helse og omsorgssektoren. Samtidig vil hele kommunes tjenestetilbud påvirkes av digitalisering.
– Gevinstpotensialet er stort også innenfor områder som drift av eiendom, vann og avløp, administrasjon og brann og ulykke.
– Digitalisering fører til at ansatte kan arbeide mer effektivt.
– Digitaliseringseffekten vil være økende de neste ti årene. I slutten av perioden (2027) tilsvare besparelsen årlige lønnskostnaden til minst 50.000 kommunalt ansatte. Effekten vil bli enda større dersom man tidlig lykkes med digitaliseringstiltak
– I tillegg til gevinstene for kommunene, vil innbyggere og næringslivet kunne oppleve store positive effekter.
– I de tilfeller hvor næringslivet interagerer med offentlig sektor, er ofte tidsbesparelsene (og gevinsten) større i privat sektor enn i offentlig sektor.
– For innbyggerne betyr digitalisering et bedre og mer effektivt tjenestetilbud.

– Kommunene er avhengig av å lykkes med digitalisering når både andelen av befolkningen i arbeidsfør alder synker og veksten i statens inntekter forventes å falle, sier Mellbye.

Les også: Jubler over digitalt spleiselag

Muligheter 

I arbeidet med rapporten har Menon Economics sett hva som fins av litteratur så langt og hva kommunesektoren har klart å få ut av muligheter relatert til digitalisering.

– Resultater fra en rekke pilotprosjekter i Kommune-Norge viser at kvaliteten for brukerne øker når man digitaliserer tjenestetilbudet, forteller Mellbye.

Han utdyper:

– Digitalisering fører til at kommunalt ansatte kan arbeide mer effektivt og med arbeidsoppgaver som gir mening, sier Mellbye.

Les også: Storbyene krever ny finansieringsmodell for digitalisering

Har sett på kostnader

Digitalisering gir enorme muligheter for kommunene til å forbedre og effektivisere tjenestetilbudet, ifølge rapporten.

– Det er snakk om konservative anslag. Besparelsen er nok i realiteten høyere, ifølge Mellbye.

– Vi har laget tre ulike scenarioer for opptak av teknologi. Estimatet på 100 milliarder i besparelser er det mest konservative av disse scenarioene. I det mest positive scenarioet er besparelsene dobbelt så store.

– Det er vel også avhengig av hvordan man bruker digitaliseringskronene?

– Noen prosjekter har ikke vært vellykket i det hele tatt. De største gevinstene kommer ikke i år eller neste år. Man må ha en digital grunnbase – for å ta ut gevinster. Det er en risiko for at man ikke klarer å ta ut alt. Det er snakk om enorme summer. Dersom man kommer tidlig i gang, så sørger man gjerne for en raskere gevinst.

Les også:Advarer mot gale digitale valg

Små versus store

Noen fallgruver

Rapporten beskriver også noen av hindringene for at kommunene skal lykkes. Disse hindringene inkluderer:

  • Varierende digitaliseringskompetanse i kommunene
    Svak samordning mellom kommuner og andre statlige etater
  • Offentlige anbudsprosesser
  • Utfordringer relatert til arbeidskultur og organisering i kommunene undervurderes. Dette er ofte større utfordringer enn manglende teknologi. Investeringer i teknologi ses på som kostnader, mens gevinster ses på som usikre. I tillegg er fokuset på å hente ut gevinster for svak.

 

Det er også stor forskjell på små og store kommuner.

– Det er store kommuner som har dratt lasset så langt. Vårt inntrykk er at de store kommunene ønsker å være en drivkraft. De fungerer som kunnskapssentre som sprer erfaring. Små kommuner har så langt kommet kortere i å ta i bruk digitale løsninger.

Han understreker betydningen av samarbeid på tvers av kommuner for å få mest ut av digitaliseringskronene.

Les også:Kommune-Norge behandler data for dårlig

Lite oppmerksomhet

Christian Mellbye mener digitalisering av kommunesektoren får overraskende lite oppmerksomhet:

– Det er sjeldent man hører om digitalisering av Kommune-Norge i samfunnsdebatten. Det er synd at det ikke er høyere på dagsorden. Jeg tror Kommune-Norge begynner å få øyne opp for viktigheten av digitalisering. Her er det store summer å spare.

Det er første gang noen verdsetter gevinstpotensial i kommunesektoren, ifølge Mellbye, som har jobbet med rapporten fra april til nå. Det er det norske teleselskapet Get AS som er oppdragsgiver bak rapporten.

– Gets interesse er i å skape et kunnskapsgrunnlag som kan vise potensialet som fins. De ønsker å være en partner til kommunal sektor, og bidra til at kommunen kan realisere gevinster. Get har ikke noe interesse av at vi skal gå ut med et høyt tall.

– Hvordan har dere avgrenset digitalisering?

– Med digitalisering mener vi i essens å ta i bruk nye teknologiske løsninger. I hovedsak handel digitalisering om å bruke datatekniske metoder og verktøy for å erstatte, effektivisere eller automatisere manuelle eller fysiske oppgaver.

– Hvordan sørge for at det ikke blir et kontinuerlig pengesluk?

– Jeg synes Riksrevisjonens rapport på området er tydelig her på hva som er problemer, sier Mellbye.

Les også:Digitalisering blir vi aldri ferdig med

Liten grad av digitalisering

Han viser til at: Kommunene har i liten grad digitalisert sine tjenester. Det er hindringer som;

  • manglende fokus på å hente ut gevinster (gevinstrealisering)
  • manglende kompetanse
  • manglende samarbeid mellom

Det er ifølge Christian Mellbye mulige løsninger:

  • Økt samarbeid og kompetansedeling mellom kommunene. Kombinert med tydeligere tilrettelegging fra statlige organer.
    • Kan man bygge felles plattformer som mange kommuner kan dele à her bør statlige aktører ta en større rolle
    • Deling av kunnskap og erfaring mellom kommunene
    • Økt bruk av gevinstrealiseringsmetodikk – ved å dokumentere gevinster
  • Økt grad av pilotering og testing (mindre investeringer som så kan skaleres)
  • Økt bruk av skytjenester kan være en mulighet (men her er det blant annet juridiske utfordringer som må ryddes av veien) 

– Kan stemme

KS utelukker ikke at gevinstpotensialet som Menon har beregnet kan stemme:

Avdelingsdirektør i KS, Line Richardsen. Foto: KS
Avdelingsdirektør i KS, Line Richardsen. Foto: KS

– Vi vet at gevinstpotensialet er stort, og at det er snakk om et milliardbeløp i året. SvarUt, en nasjonal løsning for å sende post digitalt, har et gevinstpotensial på 2 milliarder kroner i året alene, sier avdelingsdirektør i KS, Line Richardsen.

– Hva er det største hinderet for å oppnå besparelser knyttet til digitalisering?

Da vi spurte vår medlemmer om dette, svarte 80 % at mangel på kapasitet, kultur og kunnskap er de største hindrene for gevinstrealisering ved digitalisering.

– Har KS tro på at det er mulig å spare 100 milliarder slik Menon hevder?

– Over en 10-årsperiode, virker ikke det helt urealistisk, men det er vanskelig å svare på uten å ha sett rapporten. Vi vet også at gevinstrealisering ved digitalisering er vanskelig, og i arbeidsgivermonitoren 2017 pekte rådmennene på dette som den største arbeidsgiverutfordringen. Selv om potensialet er stort, kan det altså være vanskelig å realisere gevinstene.

Powered by Labrador CMS