– Vår nye mobbepolitikk skal gi bedre hjelp og støtte til de som mobbes, skriver Magnus Thune. Illustrasjonsfoto: Colourbox
– Vår nye mobbepolitikk skal gi bedre hjelp og støtte til de som mobbes, skriver Magnus Thune. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Regjeringen vil styrke elevenes rettigheter

Ingen skal kunne snu seg vekk, si at de ikke visste eller la være å gripe inn når barn blir mobbet. Derfor endrer vi loven.

Elevens mening skal alltid veie tyngst.

Regjeringens klare mål er at våre nye tiltak mot mobbing skal gi bedre rettigheter til barn som blir mobbet. Da må de ansatte i skolen og barnehagen vite hvordan de håndterer og forebygger mobbing. Vi har derfor foreslått tiltak for å heve kompetansen til dem som jobber i skole og barnehage. I tillegg vil vi forenkle og forbedre klageordningen og styrke Barneombudet.

Vårt lovforslag har nå vært på høring, og vi har fått inn over 100 innspill. I tillegg møter vi i disse dager en rekke sentrale aktører som for eksempel Barneombudet, Elevorganisasjonen, Foreldrenettverket mot mobbing, Mobbing i Skolen og Odinstiftelsen for å diskutere deres høringsinnspill. Vi vil vurdere grundig alle forslag som har kommet inn før vårt endelige forslag går til Stortinget.

Ett av forslagene vi sendte ut på høring, er å fjerne plikten til å fatte enkeltvedtak. Dette forslaget er Gaute Bjørnsen kritisk til i et innlegg i Kommunal Rapport.

Dette er et forslag som først ble foreslått av Djupedal-utvalget, og som fikk bred støtte den gang.

Det er viktig å understreke at det å fjerne enkeltvedtaket ikke betyr at skolene slipper å handle. Tvert imot. De slipper derimot å konsentrere seg om formkravene som følger med et enkeltvedtak, og kan raskere ta tak i selve mobbesaken. Hvis eleven ikke er fornøyd med hvordan skolen håndterer saken, kan hun derfor raskere og enklere enn i dag melde skolen til Fylkesmannen.

Fylkesmannen skal kontrollere hvordan skolen har håndtert mobbesaken, og kan fatte enkeltvedtak med klare krav til skolen.

Bjørnsen er også bekymret for at skolen kan definere hva som er mobbing. Det er ikke riktig. Hvis en elev oppfatter å være mobbet, plaget eller krenket, skal skolen alltid undersøke saken og følge opp. Elevens mening skal alltid veie tyngst. Hvis dette ikke kommer tydelig nok fram i vårt forslag, så skal vi klargjøre det.

Vår nye mobbepolitikk skal gi bedre hjelp og støtte til de som mobbes. Og vi skal sette behovene til barn og unge først.