Nyheter

1. august begynner 100 nye ansatte som skal være med og utforme den nye elektroniske pasientjournalen, opplyser kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen i Helseplattformen Helse Midt-Norge RHF. Foto: Helse Midt-Norge
1. august begynner 100 nye ansatte som skal være med og utforme den nye elektroniske pasientjournalen, opplyser kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen i Helseplattformen Helse Midt-Norge RHF. Foto: Helse Midt-Norge

Pasientjournal slaktet i Danmark, innføres i Midt-Norge

Helse Midt-Norge lar seg ikke skremme av dårlige erfaringer med den elektroniske pasientjournalen Epic i Danmark, og er i full gang med å innføre den. Den danske Riksrevisjonens kritikk Pasientjournal i Midt-Norge

Publisert Sist oppdatert

Epic er en IT-investering på 3,3 milliarder kroner. Det skal bli en felles elektronisk pasientjournal for kommuner, sykehus og avtalespesialister. 

– Pasientene skal oppleve en helsetjeneste som henger sammen. De som jobber i helsetjenestene skal bli spart for mye dobbeltarbeid og leting etter informasjon, sier kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen i Helseplattformen Helse Midt-Norge RHF.

Den danske Riksrevisjonens kritikk

* Systemet var uferdig og beheftet med feil og mangler.

 * Systemet var ikke tilstrekkelig testet.

* Brukerne hadde ikke fått tilstrekkelig opplæring. 

 * Planleggingen av bruken av systemet var mangelfullt. 

* Det var for optimistiske forventninger til hvor lenge sykehusene ville ha en reduksjon i aktiviteten ved innføringen av det nye systemet. De forventet en reduksjon i tre uker, men etter 1,5 år var det fortsatt en nedgang i aktiviteten på flere sykehus.

* Det var alt for optimistiske forventninger til gevinster (blant annet bedre arbeidsflyt).

 * Systemet ble tatt i bruk uten å benytte tilgjengelig kunnskap fra utlandet og konsulentfirmaer i vurderinger av blant annet gevinstrealisering og aktivitetsnedgang. 

Kilde: Rigsrevisionens beretning om Sundhedsplatformen afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemerkninger

Helseplattformen og det amerikanske selskapet Epic Systems Corporation skrev 21. mars en kontrakt om levering av en felles løsning for pasientjournal til hele helsetjenesten i Midt-Norge. For mens en felles journalløsning for resten av kommunene er minst fem år unna, ligger Helse Midt-Norge og 85 kommuner foran i løypa. 

Bruker post

Journalsystemene i sosial- og omsorgstjenesten i mange kommuner er så dårlige at ansatte ofte bruker post, papir og regneark i tillegg til pc-en. Det innebærer fare for feil. Det viste rapporten «Elektronisk pasientjournal i omsorgstjenesten» allerede i 2015.

Samtidig har valget av leverandør til Helseplattformen fått kritikk fordi Riksrevisjonen i Danmark i fjor påpekte at elektroniske helsetjenester, som selskapet leverte til sykehus i to helseregioner i Danmark, besto av en rekke feil og mangler.

Kjernen i kritikken var at systemet var uferdig, beheftet med feil, ikke tilstrekkelig testet og at brukerne ikke var tilstrekkelig utdannet.

– Bruker lengre tid enn danskene

Engen sier at hun er trygg på at Helseplattformen ikke vil møte de samme problemene som i Danmark. Årsaken er at Helse Midt-Norge blant annet tar sikte på de vil bruke dobbelt så lang tid på innføringen av det nye systemet som danskene. De har også hentet erfaring fra Nederland, Storbritannia og USA.

Pasientjournal i Midt-Norge

Helseplattformen omfatter 720.000 innbyggere i Trøndelag og Møre og Romsdal og 40.000 ansatte.

Innføringen av det nye systemet skjer etter planen fra siste halvdel av 2021 og til siste del av 2022.

Helse Midt-Norge RHF budsjetterer med 3,3 milliarder kroner for hele gjennomføringen.

Selve kontraktsverdien for anskaffelsen med Epic er på 1,2 milliarder kroner.

I tillegg har Helseplattformen nylig tegnet en kontrakt med IBM til 445 millioner kroner. Kontrakten handler om identitets- og tilgangsstyring.

Epic tilbyr elektronisk pasientjournal til over 250 millioner pasienter over hele verden.

– Vi har lest den danske rapporten grundig og distribuert den i vår organisasjon. Den påpeker først og fremst svakheter hos organisasjonene som skulle ta i bruk den nye teknologien. Det forholder vi oss til. Vårt prosjekt er annerledes fordi det har et større omfang. Danskene kjøpte et sykehussystem, vi har kjøpt en helhetlig løsning for både sykehus og kommuner. Det har ikke vært gjort i Norge tidligere.

– Det innebærer at systemet blir desto mer omfattende?

– Ja, det er jo stort, og det er flere aktører. Derfor har vi forberedt oss veldig lenge. Vi hadde et forprosjekt i 2012, og så startet prosjektet i 2015. Både sykehus og små og store kommuner har hatt medarbeidere som har utformet kravspesifikasjonen og gjennomført dialog med leverandører.

100 nye ansatte fra august

Avtalen med Epic inneholder et opplæringsprogram, vedlikehold og ti års service. Helseplattformen er nå i ferd med å ansette rundt 100 personer, blant annet en egen opplæringsleder og 10–12 personer som skal jobbe med opplæring. I tillegg er helsepersonell fra sykehus og kommuner frikjøpt. De skal være med på å utforme løsninger og delta i formidling og opplæring.

– Og så blir det veldig mye opp til den enkelte virksomhet som skal ta imot teknologien å sørge for opplæring av ansatte. Selve opplæringsmetodikken og timingen ligger i kontrakten. Arbeidsgiver må sørge for god planlegging når alle skal hentes ut til opplæring om et par år.

– Burde Helse Midt-Norge ventet på utredningen om en felles journalløsning for kommunene er ferdig?

– Nei, det er ikke noen tvil om at sykehusene trenger et nytt journalsystem, vi kunne ikke ventet så lenge. Vi bygger nå en felles løsning for sykehusene, fastlegene og kommunene slik at dataene skal følge pasienten, uavhengig av om vedkommende er til fastlege eller for eksempel en øyespesialist. 

– Tar dere sikte på en så god anskaffelse at resten av Kommune-Norge vil følge deres eksempel når «Én innbygger – én journal» skal innføres?

– Vi gjør så godt vi kan, og vi har fått gode tilbakemeldinger. Direktoratet for e-helse samarbeider med oss og skal gjenbruke noe av arbeidet vårt i andre anskaffelser. Vi har lagt ned et enormt arbeid i å definere hvilke behov som skal dekkes, også fra fastleger og kommuner. 

Powered by Labrador CMS