Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) (t.v.) og kommunalminister Erling Sande (Sp) gir grønt lys for mer penger til fylkesveiene.

Budsjettlekkasje: Fylkesveiene styrkes med 481 millioner kroner

Regjeringen vil ruste opp fylkesveier over hele landet og foreslår nærmere enn halv milliard mer i 2025-budsjettet. Det er en økning på 11,4 prosent fra i år.

Publisert Sist oppdatert

– Veldig mye av disse pengene går til opprustning og fornying, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.

Sammen med kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp) viser han fram en liste over hvordan pengene drypper på alle landets fylker (se faktaboks nederst i saken).

– En opptrapping på 11,4 prosent, det er en solid opptrapping, sier Sande.

Totalt vil regjeringen gi 4,16 milliarder kroner i tilskudd til fylkesveier neste år.

Økte forskjeller

De to statsrådene erkjenner at forskjellen i standard på riksveiene og fylkesveiene har økt:

– På positiv side, er jo det fordi vi er gode på å ta vare på riksveiene våre, men vi ser at fylkene har utfordringer med å holde sitt veinett ved like. Og de har et stort veinett, mye større veinett enn det som staten har, sier Sande.

Han sier at dette er en satsing regjeringen mener alvor med.

– Pengene går til vedlikehold, det går til rassikring, og det går ikke minst til tunnelutbedring, der vi står midt oppi en kjempejobb med å utbedre tunnelene, sier han.

Beredskap

Sist uke kunngjorde samferdselsministeren at også riksveiene skal få mer penger neste år. Bevilgningene til drift og vedlikehold økes med 1,1 milliarder kroner, til 10,8 milliarder kroner i budsjettforslaget for 2025.

Nygård understreker at driften av fylkesveiene i hovedsak finansieres på fylkeskommunenes ordinære budsjetter. I 2023 brukte de 24,4 milliarder kroner på fylkesvei.

– Med denne satsingen legger vi til rette for at fylkeskommunene kan bruke mer på fylkesvei i 2025. Staten hjelper til fordi vi anerkjenner at fylkeskommunene har utfordringer, sier han.

Nygård forteller at 50 millioner kroner av fylkesvei-pengene skal gå til en ny tilskuddsordning for 14 bruer som er kritiske for Forsvarets behov.

– Det går rett inn i arbeidet for samfunnssikkerhet og beredskap, sier han.

Milliardøkning

I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for 2025–2026, som kom i vår, gikk de inn for at bevilgningene til fylkesveiene skulle trappes opp gradvis.

Planen legger opp til en økning på 1 milliard kroner i årlig gjennomsnitt i første seksårsperiode av planen, sammenlignet med 2024-budsjettet.

– Nå følger vi opp det, sier Nygård.

KS: – Ikke nok

KS, som organiserer kommunene og fylkeskommunene, mottar nyheten med begrenset begeistring.

– Det er positivt at regjeringen styrker fylkesveiene i neste års statsbudsjett, men som vi sa etter lekkasjen sist uke: Regjeringen prioriterer statens riksveier framfor fylkesveiene, sier KS’ styreleder Gunn Marit Helgesen.

Hun påpeker at det er 44.000 kilometer fylkesvei i Norge.

– Styrkingen av fylkesveiene med 481 millioner er altså under halvparten av økningen til riksveiene på 1,1 milliard som regjeringen lakk fra budsjettet sist uke, konstaterer hun.

KS gjentar et budskap de har kommet med tidligere, nemlig at den såkalte fylkesvei-milliarden til regjeringen ikke er nok:

– Det trengs minst dobbelt så mye for å snu utviklingen og bedre standarden og sikkerheten på fylkesveiene, sier Helgesen.

– Realistisk plan

Nygård og Sande svarer slik på ønskene fra KS om mer penger til fylkesveier:

– Vi vet at de ville hatt enda mer penger. Det vi sier nå, er at vi leverer på det som er vår transportplan. Og vi mente at den var realistisk og noe vi kunne følge opp. Og det gjør vi nå, sier samferdselsminister Nygård.

– Jeg tror det blir nøkternt positivt tatt imot. Fylkene sier de trenger mer midler. Jeg tror de vil sette pris på at pengene begynner å komme allerede i neste års budsjett, legger Sande til.

(©NTB)

Fakta om fordeling av fylkesveimidler

I statsbudsjettet for 2025 bevilger regjeringen 4,2 milliarder kroner til fylkesveiene, en økning på 11,4 prosent.

Rogaland:

2024: 157,1 millioner kr

2025: 176,6 millioner kr

Økning: 19,6 millioner kr

Møre og Romsdal:

2024: 484,7 millioner kr

2025: 534,8 millioner kr

Økning: 50,1 millioner kr

Nordland:

2024: 509,7 millioner kr

2025: 573,1 millioner kr

Økning: 63,3 millioner kr

Østfold:

2024: 49,7 millioner kr

2025: 58,5 millioner kr

Økning: 8,8 millioner kr

Akershus:

2024: 57,3 millioner kr

2025: 66,0 millioner kr

Økning: 8,7 millioner kr

Buskerud:

2024: 141,3 millioner kr

2025: 164,8 millioner kr

Økning: 23,5 millioner kr

Innlandet:

2024: 153,1 millioner kr

2025: 177,8 millioner kr

Økning: 24,8 millioner kr

Vestfold:

2024: 38,1 millioner kr

2025: 44,9 millioner kr

Økning: 6,7 millioner kr

Oslo:

2024: 8,0 millioner kr

2025: 9,4 millioner kr

Økning: 1,4 millioner kr

Telemark:

2024: 153,7 millioner kr

2025: 176,3 millioner kr

Økning: 22,6 millioner kr

Agder:

2024: 180,1 millioner kr

2025: 209,4 millioner kr

Økning: 29,3 millioner kr

Vestland:

2024: 979,1 millioner kr

2025: 1.076,0 millioner kr

Økning: 96,9 millioner kr

Trøndelag:

2024: 210,9 millioner kr

2025: 240,2 millioner kr

Økning: 29,3 millioner kr

Troms:

2024: 434,3 millioner kr

2025: 483,9 millioner kr

Økning: 49,5 millioner kr

Finnmark:

2024: 156,3 millioner kr

2025: 173,3 millioner kr

Økning: 17,0 millioner kr

Hele landet:

2024: 3,71 milliarder kr

2025: 4,16 milliarder kroner

Økning: 451,4 millioner kr*

* I tillegg til 451,4 millioner kroner som er fordelt på de ulike fylkene, foreslår regjeringen også å bruke 50 millioner kroner til 14 bruer på fylkesveiene. Samtidig bortfaller 20 millioner kroner til andre prosjekter. Totalsum for økningen til fylkesvei blir da på 480,5 millioner kroner.

(Kilde: Regjeringen)

Powered by Labrador CMS