Kommunikasjonsrådgiver Peter Tryggestad i Utdanningsdirektoratet tok imot prisen for beste annonsekampanje i Kommunal Rapport i 2014. Til venstre juryleder og ansvarlig redaktør Britt Sofie Hestvik. Foto: Terje Lien
Kommunikasjonsrådgiver Peter Tryggestad i Utdanningsdirektoratet tok imot prisen for beste annonsekampanje i Kommunal Rapport i 2014. Til venstre juryleder og ansvarlig redaktør Britt Sofie Hestvik. Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Lærerkampanje vant «Gullegget»

Utdanningsdirektoratet vant Kommunal Rapports konkurranse om «Det offentlige gullegget» for sin annonsekampanje for å få lærere til å ta videreutdanning.

– Konkret, målrettet og relevant for våre lesere. Avsenderen er tydelig og oppfordringen til lærerne er krystallklar, sa juryleder og sjefredaktør Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport, da hun i formiddag delte ut prisen under et arrangement i Kommunenes Hus i Oslo.

Hun viste også til at kampanjen hadde gitt ønsket effekt, da 8.400 lærere hadde søkt på 5.000 plasser om videreutdanning da fristen gikk ut.

– Videreutdanning av lærere er en satsing med store ambisjoner. Gode annonser med riktig budskap er avgjørende for å nå målgruppen, sier kommunikasjonsrådgiver Peter Tryggestad, som mottok prisen på vegne av Utdanningsdirektoratet.

DFDS' kampanje for å få kommunene til å legge sine konferanser og workshops til danskebåten, kom på annen plass i konkurransen. DFDS skåret best på de fleste kriteriene, men gikk glipp av førsteplassen fordi deres kampanje bare var tilrettelagt for papiravis.

Bluegarden fikk tredje plass med en kampanje knyttet til innføringen av A-ordningen, et nytt rapporteringssystem i det offentlige. Ni annonsekampanjer var nominert i konkurransen.

– Større kreativitet

Det er fjerde år på rad at Kommunal Rapport gjør stas på sine annonsører ved å dele ut «Det offentlige gullegget». Ifølge markedssjef Fred Scharffenberg har konkurransen bidratt til å heve kreativiteten og effektiviteten i annonsekampanjene rettet mot det offentlige, slik hensikten var.

Tidligere vinnere av «Gullegget» er Visma (2013), Coop (2012) og Manpower (2011).

Kommunal Rapport har selv blitt prisbelønnet for tiltaket, da avisen i fjor vant Fagpressens markedspris.

Foruten Kommunal Rapports redaktør besto juryen av rådmann Trine Christensen i Ås og byråleder Børre Thorstensen i Content Marketing-byrået Signatur.

gullegget from Kommunal Rapport on Vimeo.